reklama

Slovensko v depresii?

Prečo sa majú na západe lepšie? Lebo im záleží na peniazoch. Na tých vlastných. Čiže štátnych a to vo všetkých možných súvislostiach. Kontrola financií zo strany občanov je dôsledná a považuje sa to za štandard. Žijem v zahraničí 18 rokov. V obdivovanej a trochu neznámej Škandinávii.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Začal som od nuly. Ako sopliak, čo si myslel, že je tam stále zima, všade tam behajú soby a samovraždy sú bežné ako chlieb v pekárni. Učil som sa švédsky na gymnaziálnej nadstavbe. Potom univerzita, dnes už ťažká pohoda. Kým som zinkasoval poctivé facky nového jazyka, kultúry a absolútne iného životného štýlu, došlo mi to. Čím som tam dlhšie, tým som spokojnejší. Moje prvé dojmy? Aj ľudia, ktorí sú dávno za vodou (a zrejme aj ich potomstvo), sú obyčajní, otvorení a nápomocní. Len tak. Lebo tak je to normálne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Stockholm/Djursholm
Stockholm/Djursholm 

Na Slovensko chodievam sporadicky. K rodine. Na krátko. Niečo však asi nie je s kostolným poriadkom. Ľudia sa takmer permanentne sťažujú. Na korupciu, na nefungujúci právny systém, na chudobné zdravotníctvo, na upadajúce školstvo. Ak niekto vytŕča z radu, je jasný. Musí to byť za úplatky, po známostiach, akokoľvek, iba nie v súlade s čistým svedomím. Zvláštne. Odišiel som, keď som mal dvadsaťdva. Mám pocit, že je to teraz oveľa horšie. Krajiny, v ktorých to funguje, funguje princíp. Si dobrý, vyštuduješ, si žiadaný na trhu a trh ťa zaplatí. Nepotrebuješ utekať za hranice a doma nie si palicovaný okolím. Existuješ v normálnom zdravom systéme, ktorý má jasné pravidlá a tie sa všeobecne dodržiavajú. Pretože má z toho prospech celá spoločnosť. Ak chceš robiť neštandardné skratky, presne tá istá spoločnosť ťa vytlačí na okraj. Ide o národnú sebaúctu, kultúru, morálku a jednoduchý feedback overený rokmi. Aký princíp teda funguje na Slovensku?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Švédsko je fajn. A je inde ako Slovensko. Vlastne sa to ani nedá porovnávať. Niekedy je však problém, že sa kritika prijíma absolútne kontraproduktívne. Atakom. Lebo najlepšia obrana je útok.

Marek Marsina

Marek Marsina

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu